Velkommen til vores nye investeringsplatform

Hvorfor ny investeringsplatform?

Som kunde i Sparekassen Balling får du snart adgang til en ny og forbedret platform til at handle aktier og investerings­foreninger via net- og mobilbanken.

Med vores nye investeringsløsning har du adgang til en mere moderne handelsplatform med langt flere visuelle elementer, der giver et mere præcist overblik over dine investeringer.

Blandt andet kan du vist få alle dine investeringer – både puljer, garantbeviser og værdipapirer – i ét samlet overblik, ligesom at det bliver langt nemmere at følge værdiudviklingen på dine investeringer.

Derudover har du mulighed for at handle på flere markeder uden for Danmark, og du vil i langt højere grad blive opdateret om dine investeringer – og finansmarkederne generelt.

Her på siden, vil vi løbende holde dig opdateret om den nye løsning – og hjælper dig til at komme godt fra start. 

5 nyheder du kan glæde dig til

  • Mange typer grafiske fremstillinger af værdiudviklingen
  • Mulighed for individuel opsætning efter dine ønsker
  • Mulighed for at følge værdiudviklingen på daglig basis
  • Inspiration til nye investeringsmuligheder
  • Større udvalg i værdipapirer

Sådan kommer du i gang

Investerer du allerede, skal du ikke gøre noget. Dine investeringer vil nemlig automatisk åbne i den nye investeringsløsning mandag d. 12. juni 2023. Du tilgår handelsplatformen via net- og mobilbanken – helt som du plejer. 

Er du ny investeringskunde, har du brug for et investeringsdepot, før du kan komme i gang. Det kan din rådgiver hjælpe dig med.

For at komme godt i gang, kan du se disse videoer med hjælp til de nye funktioner.

 

Få svar på de mest almindelige spørgsmål her

Hvad indebærer abonnementer?
Abonnementer bliver tilgængelige på et senere tidspunkt
Kan vi oprette en fælleskonto?
Ja.
Kontakt din rådgiver, så hjælper vedkommende med oprettelsen.
Hvordan overfører jeg penge til mit investeringsdepot?

I investeringsløsningen bruges begrebet ”konto” i stedet for ”depot”.
Når du investerer via løsningen, gør du det derfor via din investeringskonto, som er tilknyttet dit depot. Har du flere depoter, så har du en investeringskonto pr. depot.

Du skal overføre penge til din investeringskonto, før du kan handle via løsningen. Du kan overføre penge til og fra din investeringskonto via net- og mobilbanken.
Hvorfor kan jeg ikke se mit depot?
Det kan skyldes en fejl i din service - eller netbanksaftale.

Kontakt din rådgiver, så får vi løst fejlen.
Hvordan opretter jeg en konto?
Du skal først og fremmest have en investeringskonto, hvis du ønsker at handle med værdipapirer.

Kontakt din rådgiver, så hjælper de dig med oprettelsen.
Hvad betyder ordet corporate action?

Corporate action er en selskabshændelse, som påvirker dit værdipapir. Det kan f.eks. være et aktiesplit, aktie emission og udbyttebetaling.

Der er to typer af corporate actions:

  1. Nogle hændelser kræver, at du som investor tager stilling til aktuelle selskabshændelse.
  2. Andre hændelser er obligatoriske og er blot en information. Det kan for eksempel være meddelelser om udbyttebetaling.
Hvad koster en investeringskonto?
Du finder alle priser her på siden, hvor vi også har samlet de væsentligste og vigtigste politikker angående investering
Hvorfor sendes jeg ikke videre til den nye investeringsløsning?

Hvis du ikke har et investeringsdepot, er investeringsplatformen ikke tilgængelig.

Har du et depot, men sendes fortsat ikke videre fra NetBanken, kan det skyldes, at du bruger en safari-browser til at åbne siden. I så fald skal du dobbeltklikke på dit depot for at sendes videre.

Hvordan sker udbyttebetalinger?

Udbyttebetalinger bliver indsat på din depotkonto.

I Danmark beskattes aktieindkomst med 27 %*.

Vi tilbageholder de 27 %, som vi automatisk betaler for dig i skat. Det er let for dig, og det sker med det samme. Det betyder, at får du f.eks. 10.000 kr. i udbytte, så får du udbetalt 7.300 til din depotkonto, mens resten bliver afregnet med Skat.

Du får en meddelelse om udbyttet på investeringsplatformen. Heraf fremgår det, at udbyttet er på 10.000 kr., og at udbetalingen er 7.300 kr., da resten er skat.

* I 2023 skal du i Danmark betale 27% i skat af de første 58.900 kroner i aktieindkomst. Tjener du mere, skal du betale 42 % 

Køb og salg

Hvad betyder markedshandel?
Strakshandel erstattes af begrebet markedshandel, og dækker over køb eller salg til den bedste kurs, som er tilgængelig på børsen på det tidspunkt, hvor ordren afgives
Hvordan kan jeg se, om børsen er åben?

Du kan nemt og hurtigt se, om en specifik børs er åben. 

Hvis du går ind i produktoversigten for det ønskede instrument, kan du til højre se en cirkel ved siden af den specifikke børs, hvor instrumentet handles. Denne er enten rød eller grøn, og er uddybet med hhv. lukket eller åben.

 

Hvordan udregnes gevinst/tab i handler med udenlandsk valuta?

Når du handler værdipapirer i udenlandske valuta, vil der automatisk ske en valutaomveksling. Derfor skal du både tage højde for den enkelte akties kurs, men samtidig også valutakursen i den enkelte valuta. 

Der er nemlig en risiko for, at valutakursen har ændret sig, når du skal sælge aktien igen. Hvis valutaen, som handles, stiger i værdi i forhold til den danske krone, vil du have en gevinst på valutaomvekslingen, og omvendt hvis valutaen, som handles, falder i forhold til kronen, vil du have et tab.

Foretager du handler i euro, er der dog en minimal risiko, da den danske krone har forpligtet sig til maksimalt at afvige 2,25 % fra euroen.

Hvordan tilføjer jeg et instrument til mine observationslister?

Du kan tilføje forskellige instrumenter til din observationsliste, som du finder ved at trykke på stjernen, øverst til højre, og dermed vælger Tilføj til observationslisten

Når du vil tilføje et instrument, går du ind i instrumentets produktoversigtsvindue, hvor du øverst til højre kan klikke på stjerneikonet.

Du kan også tilføje forskellige søgninger til din observationsliste. Se vejledningen til Hvordan laver jeg min egen søgning?

Hvordan opdaterer jeg personlige oplysninger?
Gå ind under din profil, som du finder ved at trykke på person-ikonet øverst til højre. Gå ind under Indstillinger > Notifikationer, og tilføj din mailadresse. Så får du direkte besked, når du får en notifikation. Det kan f.eks. være ved køb, salg, udbyttebetaling m.m.
Hvorfor blev min ordre ikke gennemført?

Der kan være flere årsager til, at din ordre ikke blev gennemført med det samme:

Har du placeret en markedsordre uden for børsens åbningstid?

Er børsmarkedet lukket, når du placerer din ordre, vil ordren først blive gennemført, når markedet åbner næstkommende hverdag. Markedsordrer som placeres, mens markedet er lukket, kan dog blive afvist, da systemet beregner en "ekstra" kontantbuffer, som skal være tilgængelig for at købe nye aktier.

I stedet kan du placere en limit ordre og dermed definere en maksimal købskurs.

Har du lavet en limitordre, men markedskursen har ikke nået din limitkurs?

Så kan du redigere/annullere dine åbne ordre, som venter på at blive eksekveret i markedet, og i stedet handle til markedskurs.

Du kan ændre/annullere dine ordre under Ordrer

Har du modtaget fejlbeskeden: "Du har ikke penge nok på din konto til at gennemføre handlen"

Denne fejlbesked kan enten skyldes at:

  • Du ikke har tilstrækkeligt indestående på den handelskonto, som du forsøger at handle fra.
  • Du har en eller flere ordrer liggende i markedet – som endnu ikke er eksekveret – og som reserverer en del af dit indestående.
Hvor finder jeg handelsvilkår?

Gå ind på det specifikke værdipapir, f.eks. ved at søge det frem i søgefunktionen øverst til højre. Dernæst klikker du på knappen med det lille i, som ligger øverst til højre (lige ved siden af den blå købs-knap).

En boks med handelsvilkårene kommer nu op, og består af tre underkategorier:

  • Omkostninger* viser omkostningerne ved at holde et værdipapir i et specifikt antal og periode
  • Handelskurser viser omkostninger pr. handel og eventuelt løbende omkostninger
  • Instrument viser generelle informationer om handelsbørs, minimum handelsbeløb, risikobedømmelse m.m.

*Du finder omkostningerne på gennemførte handler på din handelsplatform ved at klikke på din portefølje øverst i menuen. Herefter går du ind under Transaktioner, vælger det ønskede værdipapir, og på pilen til venstre folder du handelsvilkårene ud. Har du brug for yderligere oplysninger, kan du trykke på informationsknappen til højre.

Hvordan køber jeg aktier eller fonde?

Når du ønsker at købe, skal du gå til aktiens produktside. Denne kan tilgås enten fra platformens søgefunktion eller via menupunktet Markeder, hvor du finder forskellige inspirationssider og muligheder for navigation.

I toppen af produktsiden finder du i højre hjørne en blå knap med køb. Når du trykker på denne, åbnes et handelsvindue med standardordretypen Marked

Markedsordrer vil blive handlet til den nuværende pris i markedet, såfremt markedet er åbent, eller til markedskursen, når markedet åbner næste gang.

Limitordrer vil kun blive handlet, hvis prisen i markedet når den limitpris, som er blevet fastsat under 'Pris' i handelsvinduet.

Hvordan sælger jeg et instrument?

Ønsker du at sælge en aktie eller et andet instrument, så skal du klikke på Portefølje øverst i menuen.

Herefter finder du det instrument, du ønsker at sælge, og klikker på salgsknappen. Nu åbnes et handelsvindue, hvor standardordretypen er Marked. Det betyder, at dit instrument vil blive solgt til den nuværende pris i markedet, såfremt markedet er åbent. Ellers sælges til prisen i markedet, når den åbner næste gang.

Vær opmærksom på, at du også kan vælge andre ordretyper. Du finder de understøttede ordretyper for et specifikt instrument ved at vælge de tre prikker i højre side, når du er inde på det specifikke instrument. Herefter går du ind i Handelsvilkår > Instrumenter > Ordretype

Hvordan laver jeg min egen søgning?

Søgning via søgefunktion

Du kan søge via søgefunktionen øverst til højre, hvis du leder efter noget specifikt.

Kategoriserede søgninger

Du kan også lave mere brede søgninger på baggrund af f.eks. lande, børser, sektorer, brancher og meget mere. Det gør du ved at gå ind i Markeder i øverste menu til venstre. Dernæst vælger du den aktivtype, du ønsker at lave en søgning på. Du kan vælge mellem:

  • Aktier
  • Fonde
  • Obligationer

Tryk nu på en af de mange knapper med Vis alle. Nu kan du øverst på siden sortere og filtrere din søgning på mange forskellige parametre. Trykker du på knappen øverst til højre med de tre prikker, kan du gemme eller tilføje resultatet til din observationsliste.

Du finder din observationsliste øverst til højre på knappen med stjerne.

Søgning fra temaerne

Hvis du går ind i menupunktet Markeder, kan du nederst på siden finde en række investeringstemaer, som du kan bruge til at finde inspiration

Hvorfor får jeg flere meddelelser/notifikationer ved et køb på x stk.?

Hvis du har lagt et køb ind på f.eks. 7 stk. af et specifikt værdipapir, så kan du godt få flere handelsbekræftelser.

  • Dels får du en besked om, at ordren er afgivet.
  • Derudover får du også som minimum en handelsbekræftelse, når købet er gået igennem.
    Men, hvis der ikke er nogen sælgere, som sælger det antal værdipapirer, der matcher din ordre, så køber du stadig det ønskede antal men fra flere forskellige sælgere. Det er derfor, du kan få op til flere handelsbekræftelser.

Du betaler stadig kun kurtage én gang.

Hvorfor har jeg værdipapirer i mit depot, jeg ikke kan handle?

Umiddelbart kan der være to årsager:

  1. Ikke alle værdipapirer kan handles, da der kan være tale om unoterede aktier. Det betyder, at de ikke handles på en børs.
  2. Værdipapiret står ikke på den foreløbige listen over de værdipapirer, som kan handles.

Kontakt din os så hjælper vi dig med at undersøge sagen.

Hvad er limitordre?

Du kan bruge en limitordre til at købe en aktie til eller under en fastsat købskurs.

Det kan også være, du ønsker at sælge en aktie til eller over en fastsat salgskurs.

Du opretter en limitordre ved at vælge Limit under Ordretype i handelsvinduet for det pågældende instrument, som du ønsker at handle.

Det er altid muligt for dig at redigere eller annullere åbne (men ikke afviklede) ordrer. Det gør du under dine Ordrer på din handelsplatform.

 

Hvorfor blev min limitordre ikke handlet?

Børser har ordrebøger, som bliver brugt til at holde styr på købs - og salgsordrer på aktier.

Hvis der ikke er nok bud/udbud i ordrebogen til at imødekomme alle afventende ordrer, er der en risiko for, at din limitordre ikke bliver handlet til trods for at din ordre matcher markedsprisen.

 

Afrapportering

Hvor finder jeg mine finansielle rapporter?

Gå ind under din profil, som du finder ved at trykke på person-ikonet øverst til højre. Herefter går du ind i Historiske rapporter.

Her finder du:

  • Porteføljerapport
  • Rapport over lukkede positioner
  • Kontoudtog
  • Udbytte
  • Obligationsrentebetalinger

 

Hvad indberetter Sparekassen til de danske skattemyndigheder?

Vi er forpligtet til at indberette visse oplysninger til de danske skattemyndigheder:

Identitet på kontohaveren samt oplysninger om selve kontoen

  • Alle udbytte- samt kuponbetalinger
  • Indeholdt udbytteskat af udbytter
  • Kontantindeståender samt negative balancer ved årets udgang
  • Værdipapirbeholdninger ved årets udgang
  • Transaktioner (køb/salg/udtræk) i værdipapirer; aktier, obligationer og realisationsbeskattede investeringsforeningsbeviser
  • Realiseret og ikke-realiseret gevinst eller tab.
Hvor finder jeg mine købskurser i NetBanken?
Mandag den 12. juni 2023 blev den nye nye investeringsplatform aktiveret. Det betyder, at alle dine værdipapirer i en teknisk omlægning er blevet solgt og købt på ny. Derfor vil startkursen på alle dine investeringer være den lukkekurs, som er gældende fredag den 2. juni 2023

Det betyder, at selvom du har investeringshistorikker, der går længere tilbage, så vil din historik i den nye investeringsplatform starte den 12. juni 2023

Har du brug for data længere tilbage, kan disse findes i dine Porteføljerapporter i din NetBank.
Hvad betyder ordet allokering?

Når du får vist allokering, får du vist, hvordan din investering fordeler sig på produkter, sektorer og valutaer. 

Det betyder, at du får et overblik over spredningen af risikoen på dine investeringer.

Hvor finder jeg rapporter over lukkede positioner?

Gå ind under din profil, som du finder ved at trykke på person-ikonet øverst til højre. Gå ind under Historiske rapporter.

Her finder du:

  • Porteføljerapport
  • Rapport over lukkede positioner
  • Kontoudtog
  • Udbytte
  • Obligationsrentebetalinger
Hvorfor starter historikken den 12. juni 2023?

Mandag den 12. juni 2023 blev den nye investeringsplatform aktiveret . Det betyder, at alle dine værdipapirer i en teknisk omlægning er blevet solgt og købt på ny. Derfor vil startkursen på alle dine investeringer være den lukkekurs, som er gældende fredag den 2. juni 2023

Det betyder, at selvom du har investeringshistorikker, der går længere tilbage, så vil din historik i den nye investeringsplatform starte den 12. juni 2023

Har du brug for data længere tilbage, kan disse findes i dine Porteføljerapporter i din NetBank.